الجمعة، 14 مارس 2008

سيب مكانك بدل مش قادر تحل مشاكل الشباب وانا بطلب انى اكون رئيس المركز القومى للشباب

النهارده اليوم التالت من الدوره كالعاده صحيت ودخلت استحميت رغم انى عارف انى مش حاعرف افضى البانيو بس ماليش دعوه ليه مش رابطين السداده بسلسله طلعت حضرت شنطتى لاننا كنا مسافرين بعد انتهاء المحاضرات , ونزلنا فطرنا كالعاده وركبنا اتوبيسنا وروحنا والنهارده كان يوم مختلف عن باقى الايام لانه يوم الانتخابات اول محاضره بدأت وكان فيها السفير ولاء مش فاكر بقيت الاسم وهومساعد وزير الخارجيه لشئون حقوق الانسان , كلمنا عن حقوق الانسان بالخارج كلام نظرى كده ومكرر دايما بنسمعه بس طبعا انا ماسكتش قلت طالما بيتكلم عن حموم الانسان يبقى لازم برضه نشوف حموم الانسان بمصر فسالته عن الاتفاقيات الدوليه لحموم الانسان اللى مصر وقعت عليها كأتفاقيات حقوق الطفل واللاجئين ومناهضه العنصريه ومناهضه الاتجار فى البشر ووغيرهم وان مصر لم تنفذ ايا من هذه الاتفاقيات وطبعا قلت امثله بس ماشاء الله دبلوماسى فعلا ردوده رغم انى ماقتنعتش بيها الا انه اجبرنى على احترامه لذكاءه وسرعه بديهته وطريقة تبريره لكل تجاوز تم
ولكنه اغفل سؤالى كيف يتم محاسبة مصر على هذه التجاوزات ؟
ثم كانت المحاضره الثانيه للدكتور محمد صفى الدين خربوش رئيس المجلس القومى للشباب المحاضره دى كانت مهزللللللللللللللللله
لو فاكرين كلامى عن محاضرة كمال الفيومى عميد الكليه السابق فى اليوم التانى من الدوره لما اتزنق فضل يقولنا انا ماليش دعوه قلولهم هما على قيادات الوطنى انا بقى بالصلاة على النبى ماصدقت جالنا احد قيادات الوطنى وكمان مسئول عن الشباب , الراجل فضل يتكلم ويتكلم ويتكلم عن الشباب وممارسه حقوقهم ومشاركتهم وعن الانتخابات والعدل والعداله والديمقراطيه بصراحه ماكنتش عارف هو بيتكلم عن ايه بالظبط عننا احنا ولا الشباب اللى فى انجلترا وفرنسا كان بيتكلم وكأننا احنا الشباب المقصرين ونستاهل ضرب الجزمه .
اتكلمت واحده من الوطنى سالت سؤال تافه جدا ازاى الشباب يعرفوا يفكروا بصوره جيده هههههههههههه انا كنت بغلى بصراحه من الراجل ده لانه مش بس وطنى وبيقول كلام مش بيحصل لا لانه كمان مسئول طلبت الكلمه واتكلمت وفتحت فى الكلام طبعا وقلت ابدأ بكلامه هو اللى قاله ( لا نظام ديمقراطى بدون مشاركه , سياده راى الاغلبيه واحترام راى الاقليه , كل من بلغ 18 عام يقيد فى الجداول الانتخابييه ) قلتله ان كلامه كله نظرى وبعيد عن الواقع تماما ومش حانصدقه وايه فايده ان المواطن المصرى اللى بيبلغ 18 عام بيقيد فى الجداول الانتخابيه فى نفس الوقت اللى بيتمنع انه يروح يدلى بصوته ويقابله بالاف من عساكر الامن المركزى امام اللجان وانت بتتهمنا اننا مش بنرشح نفسنا احنا عارفين ندلى بصوتنا لما نقدم طلب ترشيح وتطبيقا لكلامك مصر مافيهاش مشاركه يبقى مافيهاش نظام ديمقراطى احنا فى نظام دكتاتورى مستبد وطبعا حبيت اختم كلمتى بأكتر حاجه تنرفزه وهى سن الشباب قلتله سن الشباب من 18 الى 35 عام وحضرتك قلتلنا فى محاضرتك اهل مكه ادرى بشعابها يبقى الشباب هما ادرى بمشاكلهم حضرتك ماشاء الله اكبر من كده بكتير يبقى سيب مكانك للشباب هو الكرسى مش حكر عليك انا بطالب انى اقعد مكانك لانى اولى منك انت ماعملتش اى حاجه للشباب لكن انا اعرف مشاكلهم واعرف ازاى احلها الراجل اتجنن وقال لو فلت تكلمنى بالطريقه دى انا حانسحب من المحاضره قلتله ليه علشان عايز اكون رئيس المركز القومى للشباب قالى لا مش كده بس مش حاقبل منك نصايح ههههههههههههههههههههههههههههههه انا مش عارف نصايح ايه وبعدين هو فى حد يقول مش حاقبل منك نصايح المهم سكتت , الراجل بعد كده بيقلى مش كل واحد يعارض زبس قولى ايه الحل , كل واحد يقعد على المنصه يقلنا ماتتكلموش وقلولنا ايه الحل , طيب بدل انتم يا بهوات مش عارفين الحل ماتسيبوها ماسكين ليه فى الكرسى بايديكم وسنانكم , والمصيبه انى لما اقلهم طيب حاقلكم الحل لبعض القضايا يتكلموا ويرفضوا يسمعوا , كأنهم خايفين يظهر اى حل ادامهم لاى حاجه عايزين البلد تفضل زى ماهى متاخره على ايديهم .
الناس المسئولين عن الدوره نادونى وطلعتلهم قالولى مالك زعلان ليه قلتلهم مش زعلان انا بتكلم بحريه ماحدش يقدر يكممنى قالتلى الدكتوره نورهان انت قلتله ايه قلتله زعلان اوى علشان قلتله سيب الكرسى بتاعك وانا حاقعد مكانك احل مشاكل الشباب قالتلى يا نهااااااار المهم طلبت منى اسيبه يكمل وماتكلمش واليوم يعدى وخلاص قلتلها حاضر انا عموما اتكلمت وانتهينا .
بعد كده جه معاد الانتخابات واللى حصل فى الانتخابات والمهزله التدوينه الجايه تقروها انتظرووووووووووووونا

ليست هناك تعليقات: