الجمعة، 14 مارس 2008

حكايتى مع منتدى شباب الاحزاب واليوم الااول


يوم 10/مارس اتصل بيا المهندس السيد بسيونى رئيس حزب الغد باسكندريه بلغنى ان فى دوره لشباب الاحزاب بالقاهره وعطانى رقم تليفون المنظم مالحقتش اقفل التليفون اتصل بيا المنظم يبلغنى بالدوره وطلب حضورى نفس اليوم وحايحجزلى فى الفندق فطلبت منه انى احضر تانى يوم الصبح على معاد الدوره اللى مدتها 3 ايام والحمد لله ان ال 3 ايام دول ماكنش عندى شغل وصحيت الساعه 5 الفجر وكنت محضر شنطتى وطلعت على القاهره .
الساعه 9 ونص بالظبط وصلت كلية الاقتصاد والعلوم السياسيه بجامعة القاهره مكان انعقاد الدوره قابلتنى استاذه عزه المسئوله عن الدوره وسجلت اسمى واستاذه عزه دى تتحب من اول تعامل معاها طيبه جدا جدا جدا وكانت مهتمه بينا اوى بفطارنا وغدانا وعشانا واقامتنا وراحتنا ماكنتتش بتسيبنا ابدا

ضمت الدوره 12 حزب الغد والناصرى والاتحادى الديمقراطى والخضر والعمل والتجمع والوطنى والاشتراكى المصرى الشعب والشباب والدستورى والوفد
وبدأت الدوره الساعه 10 وكانت للدكتوره منى البرادعى عميد كلية الاقتصاد والعلوم السياسيه والاستاذه ميرفت قاسم مدير البرامج بمؤسسه فريدرش ايبرت وافتتاح الدوره
الساعه 10 ونص دخل علينا واحد زى العسل اسمه الدكتور صالح عبد الرحمن وعطانا محاضره عن النظام المحلى المصرى بين المركزيه واللامركزيه وكانت محاضره جميله جداااا مش بس علشان الموضوع لأ المحاضر كمان اكتر من ممتاذ وعنده قبول غير عادى , فى سؤال ساله لينا ممكن انتم تعرفوا تجاوبوا عليه ( لو معايا طياره او قطار او عربيه او عجله وانا عايز اديلك هديه تحب تاخد ايه منهم ؟ )
بعديه كانت استراحة الشاى هى ماكنش فيها شاى ولا حاجه كان بيتوزع فيها قطعه كيك بس جميله اوىىىىىىى بصراحه ومع الكيك علبة عصير ده بيكون الساعه 12 او 12 ونص .
المحاضره التانيه كانت للدكتوره نورهان الشيخ وكانت عن مهارات ادارة الحملات الانتخابيه اتكلمت معانا ببساطه شديده بجد كأنها واحده مننا مش دكتوره فى كليه , وفى محاضرتها طلبت مننا عمل انتخابات محاكاه لإنتخابات المحليات اترشح 16 واحد وكان سيتم انتخاب واحد فقط انا ماكنتش حارشح نفسى بصراحه لكن لقتها فرصه اخوض فيها انتخابات نزيهه فرفعت ايدى واترشحت وبدأنا نطبق طرق الدعايه الانتخابيه اللى قالت عليها الدكتوره نورهان الشيخ .
الساعه 2 كان معاد الغدا كانت وجبات جاهزه من محل مش فاكر اسمه بس بصراحه كانت ممتاذه اول يوم انا فاكر اكلنا ارز وبطاطس وطحينه ومخلل طبعا حاتقولو ده برضه غدا ماتقلقوش وكباب وكفته كمان .
المحاضره التالته كانت للدكتور السيد عبد المطلب غانم او الدكتور ابو عصام عن المجالس الشعبيه المحليه فى ظل قانون الحكم المحلى
الدكتور ده جامد اوى اوى اوىىى كمان هو شكله طالع عينه هاجم الحزب الوطنى وحكومه الحزب الوطنى ورئيس الحزب الوطنى او الحزن الوطنى زى مابيقول هاجم بشراسه وكان عنده حق فحكومه الوطنى افسدت الحياه بمصر بس من ناحيه تانيه شرح نظام الحكم المحلى بطريقه ساخره وممتعه جدا وكان بيطبق النظام ده على بيته هو ابو عصام ومراته ام عصام واولاده التلاته على اد ما ضحكنا طول المحاضره على اد ما استفادنا منه جدا جدا جدا.
انتهى اليوم الاول ونزلنا ركبنا الاتوبيس ورحنا على الفندق بالعجوزه سكنت مع محمود من التجمع اللى برضه وصل من اسكندريه فى نفس اليوم الحجره 707 وكانت جميله فيها تلفزيون وتكييف ودفايه وتلاجه مع اننا ماعملناش بيهم اى حاجه بس برضه الاحساس ان عندك الحاجه حتى لو مستخدمتهاش بيفرق كتير .
الساعه 6 ونص طلع جهاد وطلب ننزل نتمشى انا كنت عايز بس مش قادر ومحمود كمان فضل ينام
نزل جهاد وانا قعدت احضر للدعايه الانتخابيه بتاعت الغد كان معايا نشره صادره عن جمعبه كانت عن البرلمان كان فيه كاريكتير عن دور النائب والحملات الانتخابيه طبعا كاريكتير بيسخر من افعال الحزب الوطنى كان رسم الكاريكتير ده احد اعضاء الجمعيه انا صورت الكاريكتير ده وكبرته وكتبت عليه شعارات زى ( سنمارس دورنا الرقابى . لا للبلطجه . لا للفساد ) وكمان عملت برنامج انتخابى وكتبته فى سيبر جمب الفندق وماكتبتش اسمى لانى كنت اترشحت انا وجهاد وكنا لسه ماستقريناش مين اللى حايكمل فينا
الساعه 9 ونص رجع جهاد ونزلنا نتعشى فى مطعم الفندق كان العشا ارز وخضار ونص فرخه بانيه والشوربه طبعا .
بعد العشا البنات اللى معانا فى الفندق طلعوا يناموا منيره من الاتحادى الديمقراطى وسميه ورحاب من الخضر واحنا روحنا على القهوه كنت انا وجهاد وتامر من الغد وهانى وابراهين الناصرى ومحمود التجمع لعبوا طاوله والساعه 2 انا سبتهم ورجعت نمت كان معانا الاستاذ حسن من الاتحادى الديمقراطى وخليفه واحمد وعادل من الشباب فى نفس الفندق وانتهى اليوم الاول

هناك تعليقان (2):

غير معرف يقول...

يااااااااااااااااه كل داه بس علي العموم مبروووووووووك



ساره عمر

يوميات مواطن مصرى يقول...

لسه يا ساره لما اكمل باقى الحكايه وباقى الايام مبروك على ايه قليهالى فوق انا لسه ماقلتش اللى انتى عارفاه وبتباركيلى عليه