السبت، 15 مارس 2008

يوم الانتخابات والفوز فى ظل خيانة احزاب المعارضه


الانتخابات دى بقى حكايه تانيه خالص احنا كنا 12 حزب شاركوا بمنتدى شباب الاحزاب الدكتوره نورهان اول يوم اقترحت عمل انتخابات محاكاه لانتخابات المحليات اترشح ليها 16 من الاحزاب المشاركه وكان فى اكتر من مرشح من نفس الحزب اليوم التالت وهو يوم الانتخابات بعد عمل التحالفات بين احزاب المعارضه اتفقنا ان احزاب المعارضه تنزل بمرشح واحد بس لعمل تكافؤ بين المعارضه والوطنى اللى كان مشترك فى المنتدى ب 14 عضو وكان فى 4 مرشحين لاحزاب المعارضه نازلين من التجمع وخليفه من الشباب واحمد من الشعب وانا من الغد بعد ما اتفقت انا وجهاد انه يتنازلى وهو مش بس اتنازل لا كمان عملى دعايه جامده وهو ده كان المطلوب سواء انا اتنازلتله او هو اتنازلى كنا لازم حانكون فريق عمل واحد , لحد اليوم الاخير كان احمد من حزب الشعب موافق انه يتنازل بس كان متردد المهم انه اعلن تنازله لينا واتبقى خليفه وانا وبنت من التجمع رفضت تتنازل رغم ان امكانيتها قليله جدا وكان حاضر من التجمع 4 اعضاء 3 من القاهره وواحد من اسكندريه واعلن انه حايبطل صوته والتلاته التانيين صوتهم خلاص معروف لصاحبتهم من نفس الحزب , كده مافضلش غيرى انا وخليفه من الشباب بالنسبه للشغل اللى الغد عمله كنا احنا الغد ضامنين عدد اصوات اكتر من اللى مع خليفه وكنا كمان عاملين دعايه وشغل اكتر ده غير مشاركتنا فى الندوات ودفاعنا عن احزاب المعارضه وعن الشباب والهجوم القوى والمرتب على الفساد , وكمان عضوين من الوطنى مش حاقول اسمهم كلمونى وقالولى انهم حايدونى صوتهم انا بصراحه طبعا ماصدقتش وقلت دول بيخدعونى , زمايلنا فى الحزب الناصرى اكدولى انهم عطونى صوتهم ومش بس عطونى صوتهم كمان كانوا بيعملولى دعايه عند احزاب المعارضه , وكانوا مضايقين جدا من زمايلهم بالوطنى لانهم اليوم الاول نزلوا 6 وصلت الاوامر لاربعه ينسحبوا وده زى مابقول امر وعافيه , وحتى بعد انسحابهم قرروا انهم حايدوا صوتهم لمصطفى وبس وسالى حاتنزل تمويه وتانى يوم غيروا رايهم وحايدوا صوتهم لسالى ورغم كده بيضحكوا على مصطفى وبيقلوله صوتهم معاه , لكن هو اختارنى انا لانه زى ماقالى الغد عنده مبادىء واعضاءه عندهم جرأه عمره ماشافها قبل كده والمنظمين للدوره اختارونى انا وجهاد وطبعا محمود من افضل الناس بالدوره دى وان من غيرنا كانت حاتكون دوره ممله وكلها كلام مكرر
المهم بدأ التصويت كان رئيس اللجنه المشرفه هيثم من الغد وبنت تانيه من الوطنى كانت مساعده ليه وماكنش ليهم حق التصويت .
بدأ التصويت وكان بالنداء على الاسماء وكنا بنتوجه للصندوق للتصويت وبنمضى فى كشف لمنع تكرار التصويت , المهم التصويت انتهى وبدأنا الفرز , وبدأ الفرز هيثم سحب اول ورقه ونادى على الاسم اللى تم اختياره
من بين المرشحين , وكان اول اسم سالى والتانى كمان سالى وتالت ورقه احمد واستمر الفرز وتقدمت سالى حتى الان بخمس اصوات لصوت واحد ليا ثم اقتربت منها وابحت هى 7 اصوات وانا 6 ثم فجأه بدأت سالى تتفوق الى ان وصلت 16 صوت وانا 8 اصوات ومصطفى 5 وهاله من التجمع 3 اصوات وفى صوتين باطلين طبعا خلاص النتيجه كانت شبه محسومه فوز سالى رشدى , طبعا كلنا اتصدمنا من النتيجه لحد دلوقتى معنى كده ان الحزب الوطنى لحد دلوقتى حصل على 21 صوت وعدد اعضاء الحزب الوطنى بس 14 منهم واحده فى اللجنه المشرفه واتنين عطوا الغد يعنى 11 وطنى العشره الزياده دول منين ازاى عضو بحزب معارض يدى صوته للوطنى وهو عمال يقول ان سبب مشاكل مصر هما الحزب الوطنى , انا بصيت على هانى من الناصرى هههههههههه حسيت انه بجد حايتجنن ومش مصدق اللى بيحصل وجهاد لاقيته بيبص ومش عارف يعمل ايه فى النتيجه الزفت دى وتامر كمان مستغرب جدا ومنيره قاعده جمبى بتقول لسه الاصوات يا رب وحسن من الاتحادى الديمقراطى واقف مش مصدق ان احزاب المعارضه خانوا بعض والمصيبه اللى خان مش القيادات دول الشباب اللى طول الندوه بيقول الوطنى يساوى الفساد وفى النهايه عطوا صوتهم للفساد وسميه ورحاب من الخضر قاعدين مش عارفين يقولوا ايه , هيثم مد ايده ومسك ورقه تانيه وانا خلاص بقول حاينادى سالى رشدى ولكنه خيب ظنى واخيرا قال احمد العراقى ثم احمد العراقى واللى بعديها سالى قلت رجعنا تانى لنفس النغمه بس كان هيثم اسرع من تفكيرى ونادى احمد العراقى ثم احمد ثم احمد ثم ورقه باطله ثم احمد واحمد واللى بعديها برضه احمد بصراحه الامل رجعلنا كلنا من تانى وبدأنا نفوق مره كمان والورقه اللى بعديها باطله برضه ومد هيثم ايده ونادى احمد العراقى كده بقينا 17 سالى وانا كمان 17 اخيرا اتعادلنا فى عدد الاصوات فاضل صوتين وبس انا بصراحه برضه ماكنتش واثق انى حانجح بعد ماحسيت بالخيانه هيثم مسك الورقه وقال احمد العراقى كده اتقدمت كمان مش بس اتعادلت الوقت ده حسيت ان الورقه الاخيره لصالحى وقمت وقفت وفعلا نادى هيثم احمد العراقى وكل الناس قاموا مش مصدقين بعد ماكنا فقدنا الامل كسبنا وطبعا الكل وقف وهلل واظهر السعاده سواء اللى عطونا صوتهم وطبعا ده حقهم او اللى خانونا وعطوا الوطنى لانهم مش عايزين يظهروا انهم خانوا .

بصراحه على اد ما فرحت اننا كسبنا الحزب الوطنى على اد ما اتصدمت من خيانه احزاب المعارضه لبعضها واحده من حزب الشعب سلمت عليا وهى فرحانه اوى وقالتلى انا والله عطيتك صوتى لانك الافضل وبت على زمايلها من حزب الشعب وكأنها بتعاتبهم انهم عطوا الوطنى , انا طبعا شكرتها وقلتلها مش مهم انهم عطوا صوتهم لحد تانى المهم انك تفهميهم بعد كده ان ده غلط , انا كان نفسى زى ماقلت لاستاذ حسن اننا بعد مانكتسح الانتخابات ده لو كانت احزاب المعارضه توحدت اننا احنا الشباب حانكتب طلب موحود حايتقدم لكل رؤساء احزاب المعارضه المصريه نطالبهم بالاتحاد والعمل سويا لكن للاسف ده ماحصلش من الشباب وباعونا للوطنى .

اخيرا احب اشكر الدكتوره نورهان اللى قررت عمل انتخابات بالمنتدى .

كمان لازم اشكر الاستاذه عزه اللى طول الدوره مهتمه بينا كاننا اولادها و اكتر .

وطبعا اشكر ايهاب (هانى ) وابراهيم من الناصرى وحسن ومنيره من الاتحادى الديمقراطى وسميه ورحاب من الخضر ووعمر عادل من العمل وجهاد وتامر وولاء وصاحبة ولاء وعمرو حسين من الغد واتنين من الوطنى مش حاول اسمهم وكمان اشكر الناس المحترمين اللى كانوا صرحاء جدا وقالوا مش حايدونا اصواتهم وهم محمود رزق من التجمع وابطل صوته والتلاته التانيين من التجمع وكمان اشكر اعضاء الحزب الوطنى ولكنى لا اشكر الاحزاب التى خانتنا فاعضاء الحزب الوطنى اشرف منهم

ليست هناك تعليقات: