الأحد، 10 أغسطس 2008

الصلاه خير من العمل الصلاة خير من العمل


الصلاه خير من العمل اكيد عن السلفيين هى كده مش مصدقين طيب شوفوا حصلى اليه

المكان ... مدينة الاسكندريه ... مديريه الامن ... الدور السادس ... الشئون القانونيه

الزمان ... العاشر من اغسطس لسنة الفين وثمانيه ميلاديه الساعه الواحده وخمس دقائق ظهرا

الحدث ... اذان الظهر يرفع الان ... اسمعه من جميع الاتجاهات من داخل وخارج مديرية الامن احاول ان اسرع الخطوات لكى اصل الى الغرفه التى يتواجد بها الموظفون لكى انهى عملى قبل ان يذهب احدهم للصلاه

وصلت الى غرفتى فوجدتها مليئه بالموظفات اللاتى اتين خصيصا الى هذه الغرفه ليؤدين صلاة الظهر جماعه وكان اغلبهن يرتدين النقاب فاعتقد اننا فى دولة ايران او ان مجموعه من السلفيين احتلوا مبنى مديرية امن الاسكندريه

بمجرد وصولى للغرفه اخرجت طلبى فقالت احداهن انتظر بعد الصلاه فسوف نصلى الان ورغم ان طلبى كان ينتهى فى 30 ثانيه على الاكثر الا ان حرية الاعتقاد وحرية ممارسة الشعائر الدينيه تلزمنى ان انتظر فمن حقهن خمس دقائق يصلين فيهم الظهر خصوصا ان بعضهن قد تسكن بعيدا عن مقر العمل وقد تصل بيتها بعد اذان العصر فلماذا نحرمها ان تؤدى صلاة الظهر فى موعدها خصوصا اذا كان باستطاعتنا الانتظار

خرجت وجلست على احد المقاعد منتظرا انتهائهم من الصلاه

الساعه الان الواحده وعشر دقائق ..... الان سيفتح باب الحجره وانظر اتجاه الباب فلا يفتح ..... نعمممممممم فبعد صلاة الظهر ركعتين صلاه السنه
ممكن يكونوا بيصلوها طيب ماشى زى بعضه ممكن استنى خمس دقايق كمان رغم انى اعتقد ان تادية العمل واجب وصلاة السنه قد تترك لبعد العمل

الحمد لله الساعه الان الواحده والربع الان سيخرجون لانتهى من عملى الان سيفتح باب الحجره الااااااااااان لماذا لم يفتح الباب

اتجهت نحوالحجره ولكن ماذا افعل هل افتح عليهن لا انا بجد زهقت انا حاكتب زى الناس

حاضر طيب ماشى اوك استنى تانى خمس دقايق
يا مسسسسسسسسسهل يااااااا رب

الساعه بقت واحده وعشرين دقيقه فات ربع ساعه بيصلوا ايه دول تانى ماكفايه صلاه وشوفى شغلكم بقى

رحت خبطت على الباب ماحدش بيفتح ولا بيرد هو فى ايه مش معقول لسه بيصلوا فجأه لاقيت اتنين موظفات جايين بيفتحوا الباب سالتهم هما لسه بيصلوا قالولى ايوه لسه استنى خمس دقايق

مانا بقالى ربع ساعه استنى ليه تانى وانا مالى بصلاتهم دى اكيد صلوا الظهر خلاص وانا استنيت يبقى صلاة السنه فى البيت بس برضه قلت ماشى استنى يمكن يخلصوا

الساعه بقت واحده ونص والخمس دقايق الجداد بقوا عشره هوفى ايه الناس دى بتعمل ايه جوا

فجأه حضر احد الموظفين وجلس جمبى وقالى
..... انت مستنى ايه
\\\ مستنى الشئون القانونيه
.... لسه بيصلوا
\\\ طيب امتى يخلصوا انا زهقت
.... استنى حاشفهملك

راح يشفهم ورجع
..... لسه بيصلوا يا بيه
\\\ ياعم انا مش بيه انا زهققققققققققققققققققققققققققت خلصونى
الساعه الان وصلت واحده واربعين دقيقه مش معقول كده ماعنهم ماصلوا انا عايز امشى موضوعى لا يستغرق نصف دقيقه
..... حاضر ثوانى
\\\ مافيش ثوانى ابعد عنى

بدات التخبيط على الباب بقوه فخرجت واحده منقبه ايوه فى ايه قثلتلها انا عايز اسال على الطلب ده
هى ماحنا بنصلى لسه ادخلك ازاى واحنا بنصلى
سالتها وهما بيصلوا انتى بقى بتعملى ايه مانتى بتكلمينى اهومش بتصلى
ثانيا انا مالى بصلاتهم انا وصلت هنا فى وقت العمل الرسمى
كمان انتم بتصلوا ايه كل ده الساعه واحده وخمس واربعين دقيقه وانا هنا من واحده وخمسه
هى طيب استنى الاخوات يخلصوا صلاه اصبر شويه
انا شويه اد ايه يعنى
هى عشر دقايق ممكن
انا طبعا اتخنقت 10 دقايق ايه تانى امال كانوا بيعملوا ايه كل ده يا استاذه طلعيلى اى واحده تبصلى على الطلب ده وخلصى انا زهقت منكم
كلكم كده ومش عارفين ان الدين نص على العمل ولم يقتصر الدين على الصلاه فقط
خلصيلى شغلىيا ست انتى بقالك لحد دلوقتى 45 دقيقه بتصلوا الظهر هوفى اييييييييييييييييه
هى طيب هات وحاشفهولك بس استنى بره
راحت شافته ورجعتلى الساعه 2
انا كان كل همى اعرف هما خلصوا صلاه ولا لسه ماكنش الطلب مهم خلاص ماهى حاجه تنسى الواحد العالم كله
رجعت كلمتنى عنطلبى وانا كان كل همى اسالها خلصتوا صلاه
هى لا لسه الناس بتصلى
انا هما بيصلوا ايه كده بقالهم ساعه انتم بتعملوا ايه
هى اصل فى ناس بتصلى براحتها بيحبوا يطولوا

انا مايطولوا فى بيتهم وانا مالى ولا عنهمما صلوا اصلا انتم واللى زيكم حاتخلونا نطالب بمنع الصلاه نهائيا اثناء العمل انتم ناس كسلانين اكيد وبتلجأوا للهروب من الشغل بحجة الصلاه

هناك تعليقان (2):

الميكروباص يقول...

لا يبارك الله في عمل يلهي عن الصلاه
ان كان عندك اعتراض على هذا الكلام فلا تصلي
كان يجب عليك أن تهاجم من يستغلون وقت الصلاه من أجل الراحه ولكن كلامك ها يدل على أنك تهاجم من يوقف العمل من أجل الصلاه
واعلم - أن في الكويت والسعوديه ودول الخليج المتقدمه علينا حاليا بمراحل توقف العمل أثناء الصلاه ولا يعترض أحدا مثلما تعترض أنت وغيرك
لكن هقولك ايه- الدين واقف في زور الناس دائما بيتركوا كل حاجه ويمسكوا في مسائل لا يفهموا فيها ويتكلموا
ربنا يهدي

غير معرف يقول...

يا أخى اتق الله يااخى استغفر الله إزاى بتقول عنهم ماصلوا إستغفر الله يااخى هو انا معـاك ان العمل له وقته ولكن لا تقل انه اهم من الصلاه انت ماخلقت إلا من أجل العباده